Naar de inhoud Naar het menu

Testimonial Kevin

klant van Freedom

nieuws/220209-klant-kevin-.png

Waarom zou je overstappen naar Freedom? En hoe verloopt dit proces? We merken dat steeds meer mensen de overstap willen maken, maar zichzelf deze vragen stellen. Bij Freedom vinden we het belangrijk dat hier een duidelijk en transparant beeld van is. Natuurlijk helpen wij graag en geven we tips, maar de ervaring van klanten zelf geeft wat ons betreft een nog beter beeld.

Onlangs stelden we daarom op onze Community de vraag of er mensen bereid waren een aantal vragen te beantwoorden over Freedom en de overstap. We trapten af met het verhaal van Hindrik. Vandaag vertelt Kevin over zijn ervaring met Freedom. 

Naam: Kevin

  • Waarom ben je klant bij Freedom

Voornamelijk omdat Freedom de enige Internet Service Provider (ISP) is die vrijwillig vrije modem- en routerkeuze biedt, dit al deed voordat de ACM dit verplichtte, en omdat het bij Freedom mogelijk is om helemaal niets in bruikleen te hebben. Daarnaast natuurlijk de fatsoenlijke IPv6-implementatie, de beschikbaarheid op allerlei verschillende netwerken, de strikte privacy policy en de (non-corporate) mentaliteit van het bedrijf.

  • Welke diensten neem je af en ben je daar tevreden over?

Ik heb op een aantal plekken internetabonnementen; bij mijzelf thuis en bij familie en vrienden waar ik de netwerken beheer. Ik heb ervaring met Freedom-verbindingen over VDSL, glasvezel via KPN WBA en glasvezel via Cambrium. In alle gevallen gebruik ik eigen modems, SFP-modules en routers. Televisie kijk ik niet en vaste telefonie handel ik af met een eigen Asterisk-server en SIP-trunk.

Ik ben zeer tevreden over alle internetverbindingen. Ik heb er eigenlijk helemaal niets negatiefs over te melden. Downtime heb ik amper meegemaakt (ook niet in de opstartfase). Storingen worden, als ze er al zijn, altijd goed gecommuniceerd en snel opgelost.

  • Hoe ging het overstappen naar Freedom?

Zowel overstappen van XS4ALL naar Freedom als het opleveren van nieuwe verbindingen is altijd helemaal goed gegaan. Bij m’n nieuwbouwwoning stond er in het begin in de centrale een poort op de switch fout, maar dat was de schuld van de netwerkbeheerder. De Freedom-helpdesk heeft dezelfde dag nog gezorgd dat zij een monteur naar de centrale stuurden om dat recht te zetten. Sindsdien heeft het altijd gewerkt. Op de plekken waar ik ben overgestapt zijn er poortloze migraties geweest rond 3:00 in de nacht. Daarna werden nieuwe PPPoE-sessies opgezet en bleef alles gewoon werken, met een ander IPv4-adres en een andere IPv6-prefix uiteraard.

  • Hoe heb je het omzetten van je e-mail/online accounts aangepakt?

Ik heb eigen (mail)servers in een datacenter, dus dat staat los van m’n internet access provider. Als ik dat niet had zou ik overal m’n e-mailadres hebben aangepast denk ik. Ik heb nu wel een @freedom.nl-adres, maar dat gebruik ik niet. Niet omdat het niet goed zou zijn hoor, maar omdat ik nu eenmaal m’n eigen domeinen en serverinfrastructuur heb.

  • Heb je nog iets toe te voegen?

Laat je niet tegenhouden door twijfels. Er zijn heel veel zeer tevreden Freedom-klanten, maar het punt is dat je tevreden mensen vaak niet hoort. Ik ben Founding Member en vanaf het begin bij Freedom betrokken geweest. Ik heb daar nooit spijt van gehad. Natuurlijk ben ik geen doorsnee gebruiker, maar er zijn best veel “niet doorsnee gebruikers” voor wie nooit een goede ISP heeft bestaan (zelfs XS4ALL was dat niet echt als je het mij vraagt). Freedom is dat wel, en sluit volledig aan op wat ik verwacht van een ISP: een altijd werkende verbinding en verder totale vrijheid en controle over mijn thuisnetwerken. Het gaat mij om de kern. Ik zoek echt een “Internet Service Provider” en dat is wat Freedom ontzettend goed doet.