Naar de inhoud Naar het menu

Facebook loopt een blauwtje op Blue Monday

nieuws/220117-freedom-stopt-met-adverteren.png

Vandaag is het naast ‘Blue Monday’ ook ‘Ditch New Year's Resolution Day’. Waar de meeste mensen hun goede voornemens aan de kant zetten, zoals stoppen met roken, minder drinken of afvallen, doen we dat bij Freedom niet. Freedom heeft namelijk besloten om vanaf 2022 niet meer te adverteren op Facebook en Instagram en is niet van plan dit voornemen op te geven.

In relatief korte tijd zijn Facebook en Instagram beide uitgegroeid tot een van de meest populaire social media platforms ter wereld. In Nederland kent Facebook 10,4 miljoen actieve gebruikers en Instagram 7,1 miljoen. De platforms worden gebruikt als middel om informatie te vergaren en te delen. Maar juist omdat deze kanalen in zo’n hoog tempo en zonder toezicht zijn gegroeid, hebben we met zijn allen wellicht minder doorgehad hoe groot de macht is van deze partijen.

Freedom stond al nooit te juichen om Facebook en Instagram te spekken. Maar als bedrijf in een start-up fase, kom je bijna niet om deze techreus heen. Op internet valt veel te lezen over de voordelen van het adverteren op Facebook en Instagram. De nadelen die genoemd worden, komen over het algemeen neer op: het is veel werk, je hebt weinig controle en je hebt veel interactie nodig. Kortom: “doe het wel, maar schakel hulp in van dit (online)marketingbureau, die deze voor- en nadelen voor je heeft opgesomd ;-)”.  Er zijn redenen in overvloed waarom je wél zou adverteren, maar waarom zou je het eigenlijk gewoon niet doen? We nemen je mee door onze reis naar een definitieve keuze voor Freedom.  

Wat doe je eigenlijk, als je op social media adverteert?

Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. De hoofdfunctionaliteit van de meeste sociale media, is een tijdlijn waar je doorheen scrolt. Op deze tijdlijn zie je de activiteiten van je ‘vrienden’ en de organisaties die je volgt, aangevuld met advertenties. Het commerciële doel van de ‘Facebooks’ van deze wereld, is om je zo lang mogelijk te laten scrollen over je tijdlijn en je zoveel mogelijk advertenties te laten zien. Daar genereren zij namelijk hun inkomen uit.

Als je niet op social media adverteert, dan bereik je alleen je eigen ‘vrienden’ en mensen die jou volgen. Op het moment dat je adverteert, dan kun je je boodschap tonen aan iedereen die je maar wilt. Dus ook mensen die geen ‘vriend’ zijn of je niet volgen. Het publiek dat je jouw content daarmee kan laten zien, verandert ineens van enkele honderden of duizenden volgers, naar mogelijk honderdduizenden of zelfs miljoenen mensen.
 

  1. Dé manier om snel een grote groep te bereiken

Wanneer je een bedrijf start, dan wil je dat mensen dit bedrijf leren kennen. Je wilt dat ze weten wat het bedrijf doet of verkoopt en waarom ze dat doen. Heb je een fysieke winkel, dan lopen er dagelijks al mensen langs. Ze zien de naam van je bedrijf en lezen mogelijk het welkomstbord waarop staat wat je doet. Vervolgens vertelt een deel van hen dit weer door aan buren of kennissen. Om meer mensen te bereiken, wordt er daarom vaak ook geadverteerd.

Voor een startend bedrijf zonder fysieke winkel, zoals Freedom Internet, wordt het dus nog lastiger. Je zult iets moeten doen om onder de aandacht te komen. Facebook heeft in Nederland 10,4 miljoen gebruikers. Met zo’n groot bereik is het zelfs al effectief om te schieten met hagel. Bovendien leer(de) je als marketeer tijdens je opleiding, dat dit dé manier is om mensen te bereiken.

Kortom, het plaatje dat op deze manier wordt geschetst is dat je niet verder moet kijken, dit is dé enige en beste manier. En dat is ook te zien aan de opbrengsten van sociale media.  Waar de opbrengsten van deze partijen aanzienlijk zijn gestegen de afgelopen decennia, zijn die van nieuwsorganisaties juist drastisch gedaald.

“Never before have a handful of tech designers had such control over the way billions of us think, act, and live our lives.” – The Social Dilemma

Deze kanalen beheersen dus voor het grootste deel de informatie die gedeeld wordt met de wereld. Ze bepalen wie informatie ziet en wie niet. Bestaat een advertentie uit nepnieuws? Dit wordt niet gecheckt. Like je zo’n bericht met nepnieuws of blijf je net wat langer hangen bij dit item? Dan krijg je hier nog meer van te zien. Dit zorgt ervoor dat mensen uiteindelijk een keuze maken of actie ondernemen op basis van onvoldoende of onjuiste informatie.
 

  1. Dé manier om je perfecte doelgroep te bereiken

Het bereiken van een doelgroep wordt door Facebook tot in de kleinste details uitgekauwd. Facebook is een ultieme speler als het gaat om het profileren van gebruikers en als gebruiker help je hen hier ook mee. Je maakt namelijk letterlijk al een profiel aan en bent Facebook constant aan het vertellen wat je wel en niet leuk vindt. Op die manier bouwt Facebook een profiel van je op. Als adverteerder sta je bij Facebook in een snoepwinkel. Je kunt namelijk precies aanvinken aan welke gebruikers je je advertentie wilt laten zien. Je kunt je doelgroep o.a. specificeren op basis van locatie, leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Maar daar blijft het niet bij. Je kunt zelfs specificeren op relatiestatus, specifieke interesses en gedrag! Op deze manier is de kans groot dat je je doel als adverteerder behaalt, omdat je de juiste boodschap bij de juiste persoon brengt.

Zeer goed voor de adverteerder en Facebook, maar erg twijfelachtig voor de gebruiker. Bovendien is die zich hier niet altijd van bewust. Facebook weet misschien wel meer over de gebruiker dan dat de gebruiker weet over zichzelf. En dit is niet alleen dankzij de activiteiten die hij op het platform zelf uitvoert, maar ook dankzij de activiteiten die op andere sites worden uitgevoerd… 

Wil je jouw instellingen op Facebook graag veranderen? Bekijk dan de site van de Consumentenbond.
 

  1. Algoritmes zorgen ervoor dat de kans groot is dat jij die advertentie ziet

Facebook weet precies wat je wel leuk vindt en niet. Op die manier bepalen algoritmes wat je te zien krijgt en wat niet. Een grotere kans dat jij blijft scrollen en veel advertenties te zien krijgt. Wederom goed nieuws voor een adverteerder!

De keerzijde is dat dit verslavend werkt en dat Facebook er dus alles aan doet om ons verslaafd te houden. Er zijn wereldwijd 4,66 miljard mensen die internet hebben en 4,14 miljard mensen die iedere maand social media gebruiken. Gemiddeld spenderen gebruikers 2 uur en 29 minuten per dag op social media.
 

  1. Ongekende mogelijkheden voor retargeting

Online adverteren is erg goed meetbaar. Je kunt precies zien welk medium of welk zoekwoord voor jou heeft geleid tot een websitebezoek of zelfs tot een aankoop. Een populaire optie om de verkoop nog meer te stimuleren is ‘retargeting’. Stel je hebt net op Zalando gekeken naar nieuwe schoenen. Dan hoef je vervolgens Facebook of Instagram maar te openen en hopla, de schoenen die je net hebt bekeken en niet hebt gekocht, staan direct op je tijdlijn.

Zeer irritant en wat ons betreft veel te opdringerig, maar deze verkooptechniek wordt helaas veel gebruikt. Hoewel Freedom tot voor kort wel adverteerde op social media, deden we dit op een summiere wijze, zonder pixels en zeker zonder retargeting.
 

  1. Voor een dubbeltje op de eerste rang

Het adverteren op social media is (relatief) goedkoop. Door het enorm grote volume kunnen er heel veel advertenties worden weggezet en dat merk je ook aan de prijs. Er zijn geen andere kanalen waar je voor je ‘marketing euro’ zoveel mensen bereikt als op social media.

Dit zorgt er tegelijkertijd voor dat ze de markt beheersen. Er is sprake van oneerlijke concurrentie. De marktpositie van deze partijen is zo enorm, dat er sprake is van een oneerlijke marktwerking. Ze zijn zodoende in de positie om de prijs en voorwaarden te bepalen en zetten de markt daarmee op slot.
 

  1.  Last but not least, het inzicht

Als je een Facebook tracking pixel zou plaatsen op je website, kan je tot op de kleinste details zien hoe jouw advertentie presteert. Dit deed Freedom uiteraard niet. Met een tracking pixel kun je het volgende zien:

  • De interactie met de advertentie;
  • De resultaten qua bezoek;
  • De verkoopdoelstellingen per advertentie;
  • De gekozen doelgroep;
  • De kosten om de doelstellingen te behalen.

Wanneer je deze inzichten hebt, kun je de strategie blijven bijschaven om commercieel optimaal te presteren. Het jammere is dat veel marketeers hierdoor zo geobsedeerd zijn, dat alle keuzes op deze inzichten worden gemaakt. Ze hopen daarmee de verkoopkansen te vergroten. De ervaring van de eindgebruiker wordt helaas in dit geval dan in veel gevallen niet meegenomen.

Wat daarnaast vaak vergeten wordt is dat deze informatie ook inzichtelijk is voor Facebook. Hierdoor wordt het profiel dat zij hebben van de gebruiker nog meer verrijkt en komen ze nog meer te weten over jouw gedrag als eindgebruiker.
 

Elk voordeel heeft in dit geval een nadeel…

Zo zie je maar dat ieder genoemd voordeel eigenlijk ook direct een nadeel bevat. Een groot bereik, de relatief lage kosten en effectiviteit wegen wat ons betreft niet op tegen het gebrek aan privacy, de oneerlijke marktwerking, verspreiding van nepnieuws en gebruikersprofilering. Er gaat dus vanuit Freedom geen euro meer naar de advertenties op Facebook en Instagram. Wel houden we een account, voor onze vrienden en volgers.

Tot slot nog een paar filmtips en meer leesvoer: