Hier lees je de antwoorden op de veelgestelde vragen over Freedom Mail.
HELP! Ik heb een belangrijke e-mail verwijderd. Kan er een back-up teruggezet worden?
Het is niet mogelijk om een back-up terug te zetten, wij maken geen back-up van individuele mailboxen. Als je e-mail weg is, is deze ook echt weg.
Welke instellingen moet ik gebruiken voor mijn e-mailprogramma?
Hoeveel e-mails mag ik versturen?
Je mag maximaal 10 losse mails per 5 minuten sturen en maximaal 50 totale geadresseerden per 5 minuten.
Een mail naar de familie of een kleine nieuwsbrief naar de wandel of zwemclub kan gewoon.
Hoe groot mogen de bijlages zijn die ik verstuur?
De maximale grootte van de bijlages die je verstuurt is 50 Mb, maar hou voor de zekerheid 42 Mb aan. Dit heeft te maken met de manier waarop bijlages meegestuurd worden.
Help, ik kan geen e-mails meer versturen?
Het niet kunnen versturen van e-mails heeft vaak te maken met foutieve instellingen in je mailprogramma. Tip: controleer bij de server voor uitgaande post (SMTP) of je hier je gebruikersnaam (je hele e-mailadres) en het wachtwoord ingevuld hebt.
Hoe groot is mijn mailbox?
In totaal heb je 25 GB aan opslagruimte op onze server voor je e-mail. Heb je meerdere mailboxen? Dan delen deze de beschikbare ruimte.
Hoeveel mailboxen heb ik?
Je krijgt 5 mailboxen van ons. Naast je standaard @freedom.nl mailbox, kun je er nog 4 extra aanmaken. Deze kun je zelf verdelen tussen mailboxen op je eigen domein en extra @freedom.nl mailboxen.
Hoe je extra mailboxen kan aanmaken vind je hier
(Let op: heb je geen internetabonnement, dan kun je geen extra @freedom.nl mailboxen aanmaken. Wel kan je er 4 extra aanmaken op je eigen domein.)
Mailboxen voor eigen domein zijn ook bij te kopen. Ze kosten 5 euro per 5 mailboxen en zijn te bestellen in de Mijn omgeving op het moment dat je je 5 inbegrepen boxen hebt verbruikt. Ze zijn verkrijgbaar per 5, 10 of 25 stuks.
Wat is het verschil tussen een mailbox en een alias?
Een e-mailalias is een extra e-mailadres dat je koppelt aan een mailbox. Zo kun je de mail van meerdere e-mailadressen laten binnenkomen in 1 mailbox. Met een e-mailalias kun je gewoon mail versturen en ontvangen, maar een alias heeft geen eigen inbox. Je kunt er wel mee inloggen op de webmail.
Ik zie een tijdelijk e-mailadres in MIJNfreedom, wat kan ik daarmee?
Als wij bijvoorbeeld hardware naar je opsturen maken we een tijdelijk e-mailadres aan voor track & trace informatie. Dit doen we omdat we jouw privacy heel erg belangrijk vinden en hiervoor niet je daadwerkelijke @freedom e-mailadres willen gebruiken.
Daarnaast kun je dit e-mail adres ook zelf gebruiken.
Kan ik meerdere e-mailaccounts samenvoegen onder mijn internetabonnement?
Dat kan! Volg daarvoor de onderstaande instructie:
Stuur een e-mail naar helpdesk@freedomnet.nl met als onderwerp: samenvoegen accounts
Zorg dat in de e-mail duidelijk de volgende informatie staat, zonder al deze gegevens kunnen we de accounts niet samenvoegen.
Voor het @freedom account waaronder de andere e-mailadressen moeten komen:
- Het freedom e-mailadres dat eindigt op @freedom.nl waarmee internet is aangevraagd;
- Het F-nummer van het internet abonnement (dit kan je vinden in de Mijn omgeving)
- Het mobiele telefoonnummer dat bij dat e-mail adres is opgegeven;
En voor elk @freedom account dat we moeten samenvoegen met het hoofd account alle onderstaande gegevens:
- Het e-mailadres dat eindigt op @freedom.nl dat moet worden samengevoegd;
- Het mobiele telefoonnummer dat bij dat e-mail adres is opgegeven;
- Het volledige IBAN nummer of de laatste 4 cijfers van de creditcard waarmee het account is betaald.
Aliassen, mailboxen, hoe zit dat precies op mijn @freedom.nl en op mijn eigen domein?
Je kunt tot 4 mailboxen aanmaken voor je eigen domein(en). Na het aanmaken van een mailbox kun je hier een onbeperkt aantal aliassen aan koppelen. Voor het @freedom.nl account kun je maximaal 12 aliassen per mailbox aanmaken.
Ik wil de SMTP server gebruiken om mail van een niet gekoppeld domein te versturen. Kan dat?
Nee, dat kan niet.
De SMTP-servers van Freedom ondersteunen geen relaying. Dit betekend dat je niet de mail van je @xs4all.nl, @gmail.com, @yahoo.com, etc. adres kunt versturen met de SMTP server van Freedom ingesteld in je mail programma. Hiervoor gebruik je dan de SMTP server van het maildomein zelf.
Wel kun je de SMTP server bij Freedom gebruiken om mail te versturen vanaf je @freedom.nl adres en eventuele domeinen die je hier aan gekoppeld hebt.
Ik heb een eigen mailserver en krijg een mail van Microsoft over mijn IP-adres. Wat moet ik doen?
We horen wel vaker problemen dat mensen niet naar een e-mailadres kunnen mailen die van Microsoft is. Bijvoorbeeld een adres met @
hotmail.com, @
live.nl of @
msn.com. Vaak gaat dit gepaard met de melding dat het als spam wordt gezien en het IP-adres geblokkeerd is. Je ziet dan de volgende melding:
550 5.7.1 Unfortunately, messages from [IP-adres] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150).
Dit betekent dat Microsoft e-mailverkeer vanaf jouw IP-adres of een onderdeel van het blok tegenhoudt. Microsoft doet dit bijvoorbeeld omdat de gebruiker van het Microsoft-account een e-mail markeert als spam. Hierdoor gaat Microsoft het automatisch blokkeren.
Als alleen jouw IP-adres wordt geblokkeerd kan je gebruikmaken van deze link:
https://sender.office.com/. In verloop van tijd zal Microsoft de e-mail weer accepteren. Zolang je dit probleem ervaart, kan je het beste mailen naar een ander e-mailadres of gebruikmaken van
https://webmail.freedom.nl.
Mocht je deze melding vaker krijgen, kijk dan ook eens of jouw reverse DNS record goed staat ingesteld. Hoe je deze kunt instellen kun je vinden op de volgende link:
reverse DNS instellen.